pierogi

Pierogi

Kiedy słyszysz to słowo najczęściej Ci się kojarzy ze smakami dzieciństwa i wizytami u babci (ja przynajmniej tak mam). Coraz częściej pojawiają się na świątecznych stołach. Jest mnóstwo pomysłów na ich przygotowanie.  
Potrawe tą można spotkać w wielu kuchniach na calym świecie. W Polsce jest to potrawa mączna pochodząca z kuchni staropolskiej. Przez wieki nie uległa ona jednak zmianom.
I tak oto przyszła najwyższa pora na zrobienie pierogów wigilijnych.
 
Farsze:

1. Pierogi staropolskie

- 2 kg ziemniaków 

- 1 kg sera białego

- 3 cebule

- 1/2 kostki masła

- sól i pieprz do smaku 

2. Pierogi z wątróbką i kaszą

- 1/2 kg wątróbką z indyka 

- 2 woreczki kaszy gryczanej białej nieprażonej

- 1 cebula

- 1/4 Kostki masła

Przygotowanie farszu staropolskiego 

Obierz i pokruj ziemniaki. Gotuj w osolonej wodzie do miękkości. Usuń łupinki z cebuli i posiekaj ją drobno. Podsmaż do zarumienienia na maśle. Do ugotowanych i odcedzonych ziemniaków dodaj cebule i ser, a następnie pognieć aż staną się jednolitą masą. Posól i popieprz do smaku. Odstaw farsz na noc. 

Teraz czas na farsz z wątróbką 

Kasze wyjmij z woreczków i gotuj w osolonej wrzącej wodzie 15 min. Po tym czasie odcedzamy. Wątróbkę pokrój na mniejsze części i smaż na patelni do miękkości. Zdejmij posól i popieprz. Cebule pokrój w kostkę i podsmaż na maśle. Wątróbką zmiel w maszynce. Dodaj kaszę i cebulę, a następnie wymieszaj. Doprawić według uznania. Odstaw, żeby jak to mawia mój mąż się przeżarło 😃
Bierzmy się więc za pierogi 

Składniki na ciasto:

- 1 kg mąki (u mnie z młyna, bo od jakiegoś czasu mamy od sąsiadki)

- łyżeczka soli

- 8 łyżek oleju 

- 0,5 litra gorącej wody

Przygotowanie pierogów
Wsyp mąkę do maszyny (jeśli jej nie masz to do miski). Dodaj sól oraz olej (ja użyłam z pestek winogron). Wlej 0,5 l przegotowanej wody. Wyrabiaj ciasto 5-6 minut. Możesz je odstawić na 15 min. pod przykryciem. 

W tym czasie przygotuj stolnicę, wałek, szklankę i ścierki. 
Ciasto podziel na części i rozwałkuj każdą z nich pokolei. Wytnij kółka za pomocą szklanki. Nałuż farsz i sklej na około. Możesz to robić palcami bądź widelcem. Odkładaj pierogi na przygotowaną wcześniej ścierkę. Nakryj żeby nie schły. 
Ja najpierw zrobiłam z 1 porcji ciasta staropolskie, a następnie przygotowałam drugie ciasto na farsz z wątróbką.  
W dużym garnku ugotuj wodę z łyżeczką soli i łyżką oleju. Wrzucaj do wrzątku po 20 pierogów. 

Jak wypłyną gotuj 2 min i odcedzaj. Odkładaj do miski wysmarowanej olejem i przez chwilę mieszaj. Nie będą się dzięki temu lepiły. Wyłóż na blat, niech spokojnie stygną. 

Smacznego 

Komentarze