krzysztopór

Kochani bardzo was przepraszam za takie opóźnienie, ale z czasem u mnie ostatnio kiepsko 
Zamek Krzysztopór zrobił na mnie ogromne wrażenie choć mocno zniszczony to jednak ma w sobie tajemniczość i magię ♥️
Znajduje się on w województwie świętokrzyskim na ziemi opatowskiej w miejscowości Ujeździe wśród pól i łąk.
Myślałam od dłuższego czasu żeby zobaczyć to miejsce, ale jakoś nigdy nie było po drodze. Spontaniczny wyjazd z przyjaciółmi sprawił, że go odwiedziliśmy i warto było, bo ja jako historyk z zamiłowania zakochałam się 💞
Podczas naszej wycieczki zwiedziliśmy ruiny twierdzy Ossolińskich i byłam zaskoczona rozmiarem ruin powstałych w latach 1627-1744. Do czasu budowy Wersalu był to największy pałac w Europie. Była to twierdza zamkowa w stylu włoskim typu palazzo in fortezza, która nigdy nie została w pełni ukończona. Składał się z trzech podstawowych części:
- zespołu pałacowego z zabudowaniami gospodarczymi, 
- części obronnej z fortyfikacjami typu bastionowego  
- ogrodów typu włoskiego położonego poza obrębem fortyfikacji.
Całe założenie warowne otaczała fosa. 
Architektura zamku jest naprawdę wyjątkowa, choć w pełni można docenić ją dopiero z lotu ptaka.
Przez lata budynek był niszczony i odbudowywany i obecnie dla miłośników zamków jest on miejscem, które powinno być na ich liście do zwiedzenia. Jego tajemniczość sprawia, że zwiedzanie jest ciekawe i wciągające zarówno w dzień jak i w nocy.
Fundator zamku Krzysztof Ossoliński znany był z zamiłowania do symboliki, astrologii, a nawet magii. Sama brama jest udekorowana dwoma symbolami – po lewej znajduje się olbrzymia płaskorzeźba w kształcie krzyża, a po prawej w kształcie topora (herb założyciela zamku).
To miejsce wprawia w zachwyt, a zamkowe legendy i opowieści o jego potędze pobudzają naszą wyobraźnie. Krzyżtopór stworzony jest na wzór kalendarza, samych okien naliczymy tutaj 365, czyli tyle ile dni w roku, z 52 komnatami, 12 salami jak 12 miesiecy w roku i 4 basztami, czyli czterema porami roku. 
Co wam mogę więcej o tym magicznym miejscu powiedzieć 😀 Po prostu przyjedźcie tutaj, zobaczcie i sami oceńcie ten zamek. Ja z pewnością tu wrócę ♥️

Komentarze