żurek wielkanocny

Żurek lub barszcz biały to zupy, które królują w większości rodzin na święta wielkanocne. U mnie zdecydowanie żur z przepisu mamy mojego S 

Pochodzę z mazowsza, więc w dzieciństwie u mnie był barszcz biały. Kiedy przeprowadziłam się na podkarpacie moja maminka nadal go robiła tylko, że gdzieś po drodze nazwa się zmieniła 🙈 

Dopiero jak poznałam mojego męża i zrobiłam ma święta żurek on powiedział mi że to nie ta zupa 😂 Zrobił żurek swojej mamy i tak ma naszym stole gości on już od prawie 6 lat i uwierzcie mi nie tylko na Wielkanoc 🐇🐣🌿

Tak, tak jestem tradycjonalistką 😃 Wypróbowałam wiele przepisów i ten podszedł mi najbardziej 😋 Oczywiście pod czujnym okiem męża doszkalanie się do perfekcji 😃
Chociaż powiem wam szczerze, że zawsze zapomnę o majeranku tak jak to jest i w tym przypadku 😜

A wy jesteście team żurek czy barszcz biały?

Składniki:
🌿 1 kość wędzona
🐣 30 dag boczku wędzonego
🐇 50 dag dowolnego boczku do smażenia
🌿 1 laska kiełbasy
🐣 warzywa jak na rosół 
🐇 2 cebule
🌿 4 ząbki czosnku
🐣 2 łyżki śmietany 18% 
🐇 2 żurku rzeszowskie (można też na własnym zakwasie, ale nam niestety się nie udał)
🌿 majeranek 
🐣 wywar z warzyw/jarzynka
🐇 sól ziołowa i pieprz ziołowy
🌿 3 liście laurowe
🐣 5 sztuk pieprzu w ziarenkach 
🐇 jajka

Przygotowania:

Mięso (kość i boczek wędzony) obmyć, zalać zimą wodą, doprawić i gotować około 20 min., dodać warzywa. Wszystko na małym ogniu jeszcze przez pół godziny podgrzewać. 

W tym czasie pokroić w kostkę boczek, kiełbasę i cebulę oraz obrać czosnek. Rozgrzać patelnię i podsmażyć boczek, następnie kiełbasę, a na końcu cebulę zeszklić z wygniecionym czosnkiem. 

Wyjąć mięso i warzywa z wywaru (ja z warzyw zazwyczaj robię sałatkę jarzynową, bo nie lubię jak się coś marnuje).

Boczek, a następnie kiełbasę wrzucić do bulionu. Dodać zakwas wymieszany z dwiema łyżkami śmietany. Dołożyć podsmażoną cebulę i często mieszając gotować około 20 min. 
Po zagotowaniu odstawić do ostygnięcia, a następnie posypać majerankiem.


Jajka ugotować na twardo, pokroić w ćwiartki i zalać żurkiem 
Smacznego 😋

P.S. U nas nie ma w żurku białej kiełbasy, bo mój mąż za nią nie przepada, ale ja w poranek wielkanocny dodaje sobie do zupy 😍

Komentarze